Referenssit

Sirena 44

Vuoden 2003 lopulla aloitettiin Sirena 44 rakentaminen. Aloitettaessa runko oli tyhjä kölipalkistoa lukuun ottamatta ja kansiosa oli irrallinen.

Vene rakennettiin one-off periaatteella asiakkaan toiveiden mukaisesti. Valmiita laipiomalleja yms. ei ollut käytettävissä. Lisäksi kaikki muotoonsa liimatut reunalistat, ovenkarmit yms. valmistettiin itse liimausjigistä alkaen.

Vene rakennettiin ja varusteltiin valtameriolosuhteisiin soveltuvaksi. Kölipalkistoa ja keulaosaa vahvistettiin laminoimalla niihin lisämattokerroksia. Keulakajuuttaan tehtiin toinen vedenpitävä laipio ankkuriboksin lisäksi. Kaikki laipiot, punkat yms. puuosat laminoitiin kiinni runko- ja kansiosaan molemmin puolin.

Venettä nykyaikaistettiin tekemällä peräpeiliin uimataso sekä uusimalla köli ja peräsin. Sisutusratkaisu noudattaa pienin muutoksin alkuperäistä suunnitelmaa ja tyyliä.

Vesillelasku tapahtui kesäkuussa 2005. Myöhemmin vene on saanut CE-kilven.

Swan 371

Teak-kansi

Tyypillisenä esimerkkinä kansitöistä voidaan mainita Swan 371. Vene nostettiin syksyllä telakalle ja talven aikana siihen tehtiin uusi kansi. Tapauskohtaisesti asiakas tekee itse tai teettää kevään kunnostustyöt, jonka jälkeen vene on valmis vesille laskettavaksi teak-kansi uusittuna.

Kansityö alkaa helojen irrotuksella ja merkitsemisellä. Yleensä sisäpuolen kattoverhoilua joudutaan irrottamaan, jotta kiinnityspulttien mutterit saadaan irti.

Vanhan puulistoituksen irrotus saattaa olla erittäin työläs toimenpide, kuten kyseisessä Swan 371:ssä. Rimojen irrotuksen jälkeen kansi hiotaan puhtaaksi. Tässä vaiheessa on hyvä korjata myös mahdolliset vauriot esim. vettyneen balsan vaihto (ei koskenut referenssinä olevaa Swania).

Swan 371:een tehtiin kansi 12 mm vahvuisena, joka oikein hoidettuna kestää 25- 30 vuotta. Ennen liimausta rimat pyyhitään rasvanpoistajalla, jonka jälkeen suoritetaan primer -käsittely. Liima levitetään hammaslastalla kansiosaan ja rimat asetellaan yksitellen paikoilleen. Liimauksen kuivuttua saumauran pohjalle asennetaan haluttaessa teippi. Istumakaukalon osat tehdään valmiiksi pöydällä ja ne liimataan valmiina ”levyinä” paikoilleen. Saumauksen jälkeen kansi hiotaan ja helat asennetaan.

Swan 371:sen omistaja halusi veneeseen ankkuriboksin, jota alkujaan ei ollut. Kanteen sahattiin reikä luukkua varten ja reunoihin laminointiin kaulus. Boksin vanerilaipio laminoitiin kauttaaltaan ja boksi maalattiin topcoatilla. Luukku saranoitiin ja siihen asennettiin lukitushela.

IS-400

Vuoden 2007 alkusyksystä aloitettiin IS-400 rakentaminen. Runko oli tyhjä lujitemuovista wc-moduulia lukuun ottamatta. Kansi oli kiinnitetty runkoon. Kulkuaukon koosta johtuen kaikki suuremmat sisustuselementit jouduttiin rakentamaan veneen sisällä.

Vene rakennettiin one-off periaatteella asiakkaan toiveiden mukaisesti. Valmiita laipiomalleja yms. ei ollut käytettävissä. Lisäksi kaikki muotoonsa liimatut reunalistat, karttapöytä yms. valmistettiin itse liimausjigistä alkaen.

Sisustus rakennettiin silloisen tyylin mukaisesti. Kalusteissa vältettiin näkyviä ruuvitulppia. Säilytyskaappien ovet ja tuuletusritilät olivat nykyaikaisempaa mallia: pentteritason materiaalina corian, piilokiinnityksellä asennetut kattoverhoilulevyt jne.

Vesillelasku tapahtui heinäkuussa 2008.

Karilleajo

Veneiden rakennus- ja sisustustyöt

Purjeveneen karilleajossa runkoon / kölin takaosaan kohdistuu suuria voimia, jonka seurauksena on usein runkovaurio. Vaikka vene ei alkaisikaan heti vuotaa, niin vauriot saattavat olla laajoja ja rungon lujuus heikentynyt.

Yleisimpiä vaurioita (esimerkkejä):

  • runkolaminaatin eri mattokerrokset irronneet toisistaan
  • hiushalkeamia sekä rungon ulko- että sisäpuolella
  • kölipalkit osaksi poikki ja liitoslaminaatti osaksi tai kokonaan irronnut rungosta

Korjaustoimenpide (esimerkkejä):

  • rikkoutuneen laminaatin poisto
  • kölin irrotus tarvittaessa
  • korjattavan alueen avaus
  • laminointi
  • epoksi- ja myrkkymaalaus
  • topcoat maalaus sisätiloihin

Veneenrakennus

Plugit ja muotit

Muut työt

Ota yhteyttä!